وارن بافت

وارن بافت

وارن بافت پنجمین مرد ثروتمند جهان و یک بیزینس من بوده که در ایالات نبراسکا و شهر اوماها متولد شده است. وی در سال ۲۰۲۳ به‌واسطه ثروت ۱۱۸ میلیارد دلاری‌اش، توانست در رتبه‌بندی مجله فوربس، جایگاه پنجمین مرد ثروتمند جهان را از آن خود کند. وارن بافت رئیس و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی است که به دلیل پیش‌بینی‌های درستی که انجام داده است، به پیشگوی اوماها شهرت دارد. در ادامه به معرفی وارن ادوارد بافت می‌پردازیم و نگاهی به زندگی وی می‌اندازیم.

بیوگرافی و آغاز سرمایه‌گذاری‌های وارن بافت

وارن بافت در سال ۱۹۳۰ در یک خانواده کوچک ۵ نفره و در شهر اوماها واقع در ایالات نبراسکا به دنیا آمد. او سومین فرزند خانواده است که دو خواهر بزرگ‌تر و یک برادر کوچک‌تر از خود دارد. نام مادر او لیلا و نام پدرش هاوارد است. هاوارد بافت، پدر این خانواده یک کارگزار بورس بود و همچنین به مدت ۴ سال به‌عنوان نماینده کنگره ایالات متحده فعالیت می‌کرد. جالب است بدانید که هاوارد بافت طی سال‌های متمادی عضو حزب جمهوری‌خواه بوده؛ اما درعین‌حال، از برخی دیدگاه‌های حزب آزادی‌خواه نیز حمایت می‌کرد.

 تحصیلات وارن بافت و سرمایه‌گذاری‌های او

اولین سرمایه‌گذاری وارن بافت در سال ۱۹۴۱، درست وقتی که ۱۱ سال بیشتر نداشت، اتفاق افتاد. او در آن زمان ۶ سهم از سهام شرکت Cities Service را خریداری کرد. وارن بافت سه سهم از این شش سهم را به خواهرش دوریس داد و سه سهم دیگر آن را خودش برداشت. قیمت سهام این شرکت در زمان خرید وارن بافت ۳۸ دلار بود، اما پس از مدتی روند سهام نزولی شد و به ۲۷ دلار سقوط کرد. پس از گذشت مدتی کوتاه، این عدد به قیمت هر سهم ۴۰ دلار صعود کرد.

در این زمان وارن و دوریس تصمیم گرفتند سهام خود را بفروشند و درست پس از فروش سهامشان، قیمت هر واحد از سهام این شرکت به ۲۰۰ دلار رسید. این موضوع تأثیر بدی در روحیات وارن بافت گذاشت. در سال ۱۹۴۳ بود که وارن به یکی از دوستان خود گفته بود اگر تا سن ۳۰ سالگی یک میلیونر نشوم، به بالای بلندترین ساختمان اوماها رفته و خود را به پایین پرتاب می‌کنم.

وارن در سن ۱۴ سالگی به تحویل روزنامه‌های واشنگتن‌پست می‌پرداخت و ۱۷۵ دلار به‌عنوان حقوق ماهانه دریافت می‌کرد. او پس از مدتی با پس‌انداز خود توانست یک مزرعه به متراژ ۱۶۱۸۷۴ متر را به قیمت ۱.۲۰۰ دلار بخرد. زمانی که سال آخر دبیرستان خود را می‌گذراند، با کمک یکی از دوستان خود توانست یک دستگاه بازی پین بال دست‌دوم به قیمت ۲۵ دلار بخرد.

وارن بافت حتی از خرید این دستگاه نیز به کسب سود فکر می‌کرد و به همین منظور آن را در یک آرایشگاه گذاشت. استقبال پرشور از این دستگاه بازی، باعث شد تا پس از مدت کوتاهی به سوددهی برسد و وارن با سود حاصل از آن ۳ دستگاه بازی دیگر خریداری کرد و در مکان‌های مختلف قرار داد.

یک سال بعد، وارن بافت کسب‌وکار خود را به قیمت ۱۲۰۰ دلار فروخت. او که در کنار این فعالیت‌ها هنوز در حوزه تحویل روزنامه‌ها فعالیت می‌کرد، در همان سال ۵۰۰۰ دلار پس اندازه کرده بود. پس از اتمام دوره دبیرستان، آقای وارن بافت به اصرار پدرش و برخلاف میل خود در دانشگاه مالی و تجاری وارتون پنسیلوانیا ثبت‌نام کرد. اما همیشه از تحصیل در این دانشگاه ناراضی بود؛ چراکه اصرار داشت بیشتر از استادان خود اطلاعات دارد.

همین موضوع باعث شد تا در سال ۱۹۴۹ به دانشگاه نبراسکا انتقالی بگیرد و دوره کارشناسی‌اش را تنها طی ۳ سال و پس از گذراندن ۳ دوره پایانی در رشته مدیریت کسب‌وکار به پایان برساند. پس از اتمام دوره تحصیل، از سوی فروشگاه زنجیره‌ای penny jc پیشنهاد شغلی برای ایشان مطرح شد که آن را رد کرد. تا این سال وارن بافت توانسته بود ۹۰۰۰ دلار پس‌انداز کند.

آغاز روزهای موفقیت وارن بافت

اتفاق مهم زندگی وارن بافت در سال ۱۹۵۱ رقم خورد. او با آگاهی از اینکه یکی استادان خود به نام گراهام، از اعضای هیئت‌مدیره شرکت بیمه GElCO است، برای سرمایه‌گذاری در این شرکت مصمم شد. سپس تصمیم گرفت ۶۵ درصد از کل پس‌انداز خود را که اکنون به ۲۰۰۰۰ دلار می‌رسید، به خرید سهام این شرکت اختصاص دهد.

در همان سال وارن بافت از دانشگاه فارق التحصیل شد و قصد داشت در وال‌استریت مشغول به کار شود، اما با مخالفت‌های پدر و استاد خود روبه‌رو شد. سپس تصمیم گرفت یکی از پمپ‌بنزین‌های شرکت Texaco را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری خریداری کند، اما این سرمایه‌گذاری آن طور که انتظار داشت پیش نرفت.

در آن زمان بود که وارن بافت در دوره‌های سخنرانی عمومی دیل کارنگی شرکت کرد و در یک کلاس شبانه‌روزی در دانشگاه نبراسکا، در حوزه اصول سرمایه‌گذاری مشغول به تدریس شد. در این زمان وی تنها ۲۱ سال داشت. پس از پایان دوره تدریس به اوماها بازگشت و با فردی به نام سوزان تامپسون آشنا شد. پس از این آشنایی او در سال ۱۹۵۱ با سوزان ازدواج کرد.

در سال ۱۹۵۴ تماسی از طرف بنجامین گراهام با او گرفته شد و به او پیشنهاد سرمایه‌گذاری در شرکت Graham-Newman را دادند. وارن بافت با حقوق ۱۲۰۰۰ دلاری در این شرکت مشغول به کار شد. پس از گذشت دو سال از این اتفاق خوب، در ۱۹۵۶، شرکت Buffett Associates Ltd توسط آقای وارن بافت تأسیس شد که ۱۰۵۰۰۰ دلار هزینه برداشت. البته تمام پس‌انداز وارن بافت در آن زمان ۱۰۰ دلار بود و باقی مبلغ را از دوستان و آشنایان خود به‌عنوان سرمایه‌گذار تهیه کرد.

چهار سال بعدازاین اتفاق وارن بافت دو شرکت دیگر را به‌صورت شراکتی راه‌اندازی کرد و پس از مدتی هر سه آن‌ها به‌عنوان به‌صورت یک کمپانی ادغام نمود. در سال ۱۹۵۱ زمانی که تنها سه سال از تأسیس شرکت‌های وی می‌گذشت، سرمایه‌گذاری او حدوداً دوبرابر شده بود.

البته که این تنها نمونه‌ای از شرکت‌های آقای وارن بافت است و ایشان در حوزه‌های مختلف شرکت‌های متعددی را بنا کرده‌اند که هر کدام طی فراز و نشیب‌های مختلف و در موقعیت‌های خاص به سوددهی رسیده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که ایشان ید طولایی در سرمایه‌گذاری بازار سنتی سهام دارند و از اراده‌ای قوی و شست ناپذیر برخوردارند.

سخن پایانی

در این مطالب راجع به آقای وارن ادوارد بافت یکی از بیزینس من‌های موفق آمریکایی پرداختیم. وی در سال ۱۹۳۰ و در شهر اوماها واقع در ایالات نبراسکا در یک خانواده کوچک به دنیا آمد. اولین سرمایه‌گذاری او در سن ۱۱ سالگی اتفاق افتاد و این موضوع روند زندگی وارن بافت را به‌طورکلی تغییر داد. او هم اکنون پنجمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود و برای رسیدن به این عنوان فراز و فرودهای بسیاری را تحمل کرده است. تا به امروزه که در سال ۲۰۲۳ هستیم آقای وارن بافت همچنان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد و در سن ۹۲ سالگی ثروتی بالغ بر ۱۰۸ میلیارد دلار دارد.