انتخابات هند، بزرگترین در جهان / رای گیری از یک میلیارد نفر

بزرگترین انتخابات جهان در هند در حال برگزاری است.

به گزارش عصرایران، انتخابات پارلمانی هند از روز جمعه دیروز شروع شد تا رای نزدیک به یک میلیارد نفر در سراسر این کشور دریافت می شود. به همین دلیل هند بزرگترین دموکراسی جهان نام دارد.

هند در کنار چین با جمعیت حدود 1.5 میلیارد نفری، پرجمعیت ترین کشورهای جهان هستند اما چین توسط یک حزب، تحت حکومت است و انتخابات عمومی ندارد.

هند به لحاظ مساحت هم بعد از روسیه، کانادا،‌ امریکا، چین، برزیل و استرالیا، هفتمین کشور پهناور جهان است.

نظام سیاسی هند، جمهوری پارلمانی است و حزب یا احزاب پیروز که بتوانند اکثریت کرسی های پارلمان را کسب کنند نخست وزیر و دولت آینده را تعیین می کنند.

قدرت اول تصمیم گیری هند در اختیار نخست وزیر است و رئیس جمهوری، گرچه عالی ترین مقام است اما اختیارات او کمتر از نخست وزیر،‌ تشریفاتی و کلی است.

نخست وزیر فعلی "نارندرا مودی" پس از دو دوره همچنان محبوبیت زیادی دارد. پیش بینی می شود برای سومین دوره متوالی، حزب او دوباره پیروز شود و او همچنان در سمت نخست وزیری باقی بماند.

فرانس 24 نوشت : مودی در دو دوره رهبری هند نفوذ دیپلماتیک و وزن اقتصادی کشورش را افزایش داد.

نظرسنجی موسسه پیو در سال گذشته نشان داد  80 درصد هندی‌ها پس از نزدیک به یک دهه قدرت، دیدگاه مثبتی نسبت به مودی دارند.

مودی (73 ساله) و حزب ملی‌گرای هندوی "بهاراتیا جاناتا" ماه گذشته تبلیغات غیررسمی را آغاز کردند. آنها به دنبال تکرار پیروزی بزرگی هستند که در سال‌های 2014 و 2019 بر پایه بازی در بعد مذهبی هندوی کشور کسب کردند.

امسال، مودی معبد بزرگ هندو را که به "خدای راما" تقدیم شده در شهر آیودیا افتتاح کرد. این معبد هندو در محل مسجدی با قدمت چند صد ساله ساخته شد.

هندوهای افراطی ، مسجد تاریخی را ویران کردند و به جای آن این معبد هندو را ساختند. آنها می گویند این مسجد صدها سال قبل بر ویرانه های معبد هندو ساخته شده بود.

تخریب مسجد تاریخی و ساخت دوباره معبد هندو به جای آن، با خشم و نارضایتی شدید مسلمانان هند روبه رو شد.

 این رویداد بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و جشن های عمومی در سراسر هند برگزار شد. نخست وزیر مودی به هزاران نفری که برای شرکت در مراسم افتتاح این معبد هندو جمع شده بودند گفته بود "ساخت معبد نشانگر طلوع عصر جدیدی در تاریخ هند است."

با توجه به اینکه ائتلاف احزاب اپوزیسیون هنوز نامزد خود را برای پست نخست وزیری معرفی نکرده اند، تحلیلگران معتقدند مودی عملاً برنده انتخابات است.

همزمان فشارها و تحقیقات جنایی علیه مخالفان مودی خشم کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری را برانگیخت. آنها انتخابات را بی طرفانه نمی دانند.

وزیر امور خارجه هند (اس. جیشانکار) درکنفرانس مطبوعاتی در این ماه گفت: "نیازی ندارم سازمان ملل به من بگوید انتخابات ما باید آزاد و عادلانه باشد. مردم هند اطمینان حاصل خواهند کرد که نیازی به نگرانی نیست."

تحلیل‌ها

مشاهده بیشتر
12321321213213