مدیریت پرتفوی و تنظیم استراتژی سرمایه‌گذاری

صادرات نفت ایران در اوج تحریم‌ها دور زده شد

به گزارش تابناک، شرکت تحلیل انرژی ورتکسا گزارش داد، ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ متوسط هر روز ۱/۵۶ میلیون بشکه نفت فروخته است؛ رقمی که حاکی از بالاترین میزان فروش نفت کشور طی شش سال اخیر (۲۰۱۸) به شمار می‌آید.

موفقیت ایران در فروش بیشتر نفت، ناموفق بودن تلاش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌ها را آشکار می‌کند. فرناندو فریرا، مدیر خدمات ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان مستقر در آمریکا در این باره به فایننشال‌تایمز گفت: «ایران راه‌های جدیدی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا نموده و چین نیز، به‌عنوان مشتری اصلی این کشور باقی مانده است.»

بایدن تحریم‌های نفتی ایران را نادیده می‌گیرد؟

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در روزهای گذشته اعتراف کرد که ایران با وجود تحریم‌های پیشین،‌ آشکارا به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد؛ بنابراین باید اقدامات بیشتری برای توقف این روند انجام داد.

تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن برای اجرای کامل تحریم‌های سخت‌گیرانه ایران و وارد کردن فشار حداکثری تصویب شده از سوی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ تردید دارد. همچنین دولت جو بایدن می‌ترسد این تحریم‌ها بر عرضه جهانی نفت تاثیر بگذارد و در سال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، باعث ایجاد تورم شود. 

بنابراین، می‌توان گفت پیدا کردن راه‌های جدید برای دور زدن تحریم‌ها توسط ایران و نادیده گرفتن تحریم‌ها توسط آمریکا دو عامل افزایش فروش نفت کشور شده است. 

تحلیل‌ها

مشاهده بیشتر
12321321213213