اخبار بورس امروز شنبه اردیبهشت ۱۴۰۳ / رشد دسته جمعی شاخص‌های بازار سهام

در این مقاله، به خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه و اقتصادی امروز خواهیم پرداخت. بازار هفته گذشته تحت تاثیر تنش های بین ایران و اسرائیل وضعیت خوبی را سپری نکرد و با اعمال محدودیت دامنه نوسان تقریبا نیمه تعطیل بود. ارزش معاملات افت کرد و حتی به نزدیکی 2 همت رسید که ناشی از ترس درگیری بین دو کشور بود. بازار امروز شروع بسیار خوبی داشت و در همان ابتدای بازار نماد های بزرگ و شاخص ساز در مثبت کامل معامله شدند.


روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران: علیرغم افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازار‌های داخلی کاهشی بوده است.


حمایت ۲.۵۵۰ همتی صندوق تثبیت بازار سرمایه از بازار سهام در فروردین ۱۴۰۳

روح‌اله شریفیان، مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه بیان کرد: در مجموع‌ طی ۱۱ روز کاری (از ۱۴ تا ۲۹ فروردین ماه) حدود ۲.۵۵۰ همت خرید حمایتی از بازار سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه صورت گرفت.


بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی

از امروز (شنبه یکم اردیبهشت) دامنه نوسان سهام شرکت‌ها که به دلیل حمله گسترده ایران به اسرائیل به مثبت و منفی یک محدود شده بود، به روال عادی بازگشت. بر این اساس، از آنجایی که این خطر برطرف شده است، نوسانات سهام برخی نمادها از امروز (شنبه 10 اردیبهشت) به حالت عادی باز می گردد.


نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رئیس مجلس

قانون بودجه 1403 در آخرین روزهای سال گذشته در بند س تبصره 6 چالش جدیدی را به بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی و فرابورسی تحمیل کرده است. در این بند سقف 500 میلیارد تومانی به عنوان سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. در همین زمینه، فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای سرگشاده به رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار بازنگری در این مصوبه شده‌اند. گفته می‌شود از صبح امروز نیز جلسه‌ای با حضور محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس سازمان بورس و کانون نهادها و نهادهای مالی در دفتر رئیس مجلس در حال برگزاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس مصوبه مهلکی که در آخرین روزهای سال گذشته و هیاهوی پیش از نوروز به بازار سرمایه تحمیل شده است، شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس که ۱۰ درصد معافیت مالیاتی داشتند و ۲۲.۵ درصد مالیات عملکرد می‌پرداختند، با سنگ بزرگی به نام سقف معافیت مالیاتی مواجه می‌شوند. برای مثال، شرکتی با ۱۰۰ همت که سود ۲.۵ همت سپر مالیاتی داشته، حالا فقط می‌تواند ۵۰۰ میلیارد تومان از معافیت مالیاتی حضور در بورس بهره‌مند شود! این در حالی است که وزیر اقتصاد گفته بود مالیات تولید، کاهش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.

حالا کانون نهادهای سرمایه‌گذاری که 600 نهاد مالی را نمایندگی می‌کند در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تغییراتی در این بند قانونی از بودجه شده است. برای به ثمر نشستن این درخواست همچنین کارزاری در میان فعالان بازار سرمایه به راه افتاده است.


عرضه ۳۱۶ هزار تن مقاطع فولادی در بورس کالا

تالارهای بورس کالای ایران روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه میزبان عرضه ۷۳۱ هزار و ۹۲۶ تن انواع کالا و محصول هستند. بیشترین عرضه های امروز متعلق به مقاطع تخت و طویل فولادی است که قرار است ۳۱۶ هزار و ۷۴۷ تن از این محصولات در تالار صنعتی روی تابلو برود.


میزان تبادل برق در بورس انرژی به ۶۰ درصد می‌رسد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست مشترک با مدیران ارشد صنعت برق کشور با تاکید بر لزوم تسریع در فرایند اصلاح نظام مالی و اقتصادی صنعت برق کشور گفت: یکی از مشکلات کلیدی صنعت برق کشور در دهه‌های گذشته نبود نظام مالی مبتنی بر نظام بنگاه‌داری در این صنعت بود که منجر به تولید فراوان بدهی می‌شد و این مسئله فرایند توسعه در صنعت برق را نیز با اشکالات فراوانی رو به رو کرده بود.


پای سینما هم به بازار سرمایه کشیده شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم؛ با اشاره به بسترهای تامین مالی سینما و تئاتر و موسیقی از طریق ابزارهای نوین مالی در جهان گفت: ایجاد بستر مالی مناسب و زمینه‌سازی برای مشارکت افراد در تامین مالی پروژه‌های هنری یا همان تامین مالی جمعی، از سوی افراد بسیار از طریق اینترنت انجام می‌شود؛ به طوری که در سال 2015، میزان تامین مالی جمعی در دنیا حدود 34 بیلیون دلار تخمین زده شد.

تحلیل‌ها

مشاهده بیشتر
12321321213213